سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت گمشده مؤمن است، پس باید آن را بطلبد؛ حتی اگر در دست شروران باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :21
بازدید دیروز :16
کل بازدید :83454
تعداد کل یاداشته ها : 101
103/2/21
11:20 ص

زرگر= سیم و زر و طلا

زرگر دهی از دهستان مغان است که در بخش گرمی  شهرستان اردبیل واقع شده است و  407  تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران  جلد 4  و  لغت نامه دهخدا )

این روستا  از قدمت  تاریخی برخوردار است در ایام گذشته  همان طور که اشاره شد پر جمعیت ترین روستاهای این منطقه محسوب می شد . به دلیل تغییرات حکومتی و بوجود آمدن انقلاب اسلامی  مردم این روستا به شهرهای مختلف از جمله تهران مهاجرت نمودند. اما با این وصف  در فصل های بهار  و تابستان به این روستا مسافرت می نمایند.

برپایه ی آثار باز مانده از گذشته ، روستای زرگر از روستاهای باستانی ایران است. آثار و اشیاء متعلق به باستان که توسط نیاکان ما نقل شده است  و نمونه بارز آن خرده سفالهای قلعه ی قاطر قلعه سی است. و نیز گورهای دسته جمعی در اطراف روستا و آرامستان ( قبرستان) کنار روستای زرگر است. شواهد تاریخی اردبیل نشان از قدمت این شهر  و روستاهای اطراف آن به دوران قبل از زرتشت می رسد.

 

این روستا در 95 کیلومتری  شهر اردبیل واقع شده است . موقعیت این روستا  به

طول جغرافیایی  52 / 47  و عرض جغرافیایی 51 / 38  می باشد.

همسایگان زرگر عبارتند از: از سمت شمال به روستای دامداماجا  از سمت شمال شرقی به روستای  شرفه و از سمت شمال غربی به روستای  طاووس درسی  و دیگر روستاهای اطراف  زرگر  اوت باشا? زرگر توابع مشکین شهر ? ایستی ? برزند ? قره داغ ? امیر کندی ? قره ولی است.

ویژگیهای طبیعی:  روستای  زرگر در منطقه کوهستانی قرار گرفته ? از جنوب   کوه کدوچان(کادا اوچان) از مغرب سلسله جبال یا کوه های دلیکلی داش ? قطار(قاطار) و از مشرق سلسله جبال  سولی دره ? کول گلی داش ? سوروشگن درسی ? تنباکو درسی و بویوک داغ و از قسمت شمال  یانبلاغ احاطه شده است.

روستای زرگر به واسطه تغذیه طبیعی مناسب ? دارای ذخایر  غنی آبهای زیر زمینی است.

آب و هوای روستای  زرگر  سرد و نیمه مرطوب است . حداقل و حد اکثر مطلق حرارت در این روستا و اطراف آن به ترتیب 26 - 38 درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی  سالانه آن 5/ 364 میلی متر است ? بیشترین و کمتریم مقدار باران  سالانه به طور متوسط در ماه فروردین ( 4/ 60 میلی متر) و ماه تیر ( 5/ 6 میلی متر) فرو می ریزد.  اگر آب های زیر زمینی این روستا هدایت شود. یکی از پرآب ترین چشمه ها را دارد از جمله سرباز بلاغی ? قزل قیه ? ابراهیم درسی? غفر درسی ? سولی دره ? سوروشگن درسی  و حتی یانبلاغ می باشد.

اگر به کوه های دلیکلی داش و قاطر قلعه سی  اهمیت داده می شد و یا اگر در نزدیکی شهری قرار می گرفت ? بدون شک یکی از مناطق توریستی ? سیاحتی و تفریحی محسوب می شد. اما صد حیف که گمنام مانده است.

زرگر روستایی با موقعیت جغرافیایی و طبیعی  خود دارای آب و هوای سرد کوهستانی است. به همین خاطر زمستانهای سرد و طولانی و تابستان های مطبوعی دارد. وجود آب و هوای مطبوع در این روستا در فصل بهار و تابستان اهالی  روستا از شهرهای مختلف از جمله تهران به این روستا مسافرت نموده و محصولات خود را برداشت و نیز سیاحت می کنند. شغل اهالی این روستا  دامداری و کشاورزی است که بیشتر محصولات آن  گندم و جو می باشد.

اهالی روستا ضمن استفاده از منابع طبیعی و آب و هوای دلچسب آن فصل های بهار و تابستان  و نیمه های پائیز  اوقات خود را در این روستا سپری می کنند.

 

 


93/5/14::: 10:36 ع
نظر()