سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! صداها فرو نشست و جنبش ها آرام گرفت و هر دوستی، با محبوب خود خلوت کرد . من نیز با تو خلوت کرده ام . تو محبوب منی . پس خلوت امشب مرا با خود، [سبب] رهایی از دوزخْ قرار ده . [امام صادق علیه السلام ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :15
کل بازدید :83195
تعداد کل یاداشته ها : 101
103/2/8
10:50 ع

معرفی یانبلاغ

یانبلاغ  زرگر

 

یان، به معنای کنار, پهلو و سمت و بولاغ ، به معنای چشمه است. بنابراین ، یانبلاغ ، یعنی چشمه کناری. در  سمت شمال  روستای زرگر  دو چشم? زلال در کنار هم جریان دارد. با این توضیح این نامگذاری واقعاّ با دقّت و حکیمانه نامگذاری شده ! پس احسن به نیاکان باریک بین وهوشیارما !

 

 یانبلاغ در واقع ورودی اصلی به روستای زرگر است. که در شمال روستای زرگر قرار دارد.

در یانبلاغ دو چشمه کنار هم قرار دارد. آب این چشمه خنک و دلنشین است. محل هایی که از یانبلاغ به آنها می رسیم عبارتند از: لغ لغ  - قره برون - یورد و نیز  از یانبلاغ به روستاهای طاووس درسی- دامداباجا - برزند و ... می رسد.


93/5/14::: 10:54 ع
نظر()
  
  

 

لغ لغ : واژه ای است ، ریشه در زبان ترکی دارد. و آن به معنی لجن و یا لجن زار است.

لغ لغ منطقه ای است در شمال روستای زرگر (دیکداش) که مرز دو روستای شرفه و زرگر است.

دلیل اینکه به این منطقه لغ لغ می گویند این است که  این منطقه  لجن زار است و در آن چشمه کوچکی است و این چشمه نیز در داخل لجن زار  است.

در قسمتی از این منطقه لجن سفت و یا گل نرمی است که وقتی کسی روی آن پا می گذارد ، حدودا به شعاع یک متر  زمین آن قسمت لرزش  دارد. مانند توپی است که روی آن بایستی .

در این قسمت به مقدار  خیلی کمی آثار  نفت خام  پیداست.

در همسایگی این منطقه ، یانبلاغ و قره برون قرار دارد.


  
  

معرفی دره ی  قزل قیه سی

 

 

 قزل قیه سی : قزل قیه سی دره ای ما بین ابراهیم درسی و گوری دره است.

این دره از سرباز بلاغی  شروع شده و به ابتدای دره های یوشان درسی و اکبر عسگر  منتهی می شود.

در دره ی قزل قیه سی  در طول سال همیشه آب جاری است . پر آبی و کم آبی این دره در طول سال نسبت به فصل های سال متفاوت است.

در قزل قیه سی سه قطعه سنگ و یا بهتر بگوئیم صخره وجود دارد که ارتفاع آن به 45 الی 50 متر می رسد. این سه صخره بلند در کنار هم و بصورت مجزا  می باشد.

دلیل اینکه به این قطعه سنگ ها  قزل قیه سی می گویند این است که این کوه به رنگ سرخ است . اما سرخی آن چشم گیر نیست. سرخی این کوه خیلی کم است که آن هم توسط گل سنگ ها ، سرخ شده است.


  
  

روستای زرگر  شهرستان گرمی  استان  اردبیل   عرض جغرافیایی 51 / 38

                                                                    طول جغرافیایی 52 / 47 

دور نمای  روستای زرگر  دور نمای روستای زرگر  


موضوعات مرتبط: نقشه هوایی ماهواره ای زرگر


  
  

زرگر= سیم و زر و طلا

زرگر دهی از دهستان مغان است که در بخش گرمی  شهرستان اردبیل واقع شده است و  407  تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران  جلد 4  و  لغت نامه دهخدا )

این روستا  از قدمت  تاریخی برخوردار است در ایام گذشته  همان طور که اشاره شد پر جمعیت ترین روستاهای این منطقه محسوب می شد . به دلیل تغییرات حکومتی و بوجود آمدن انقلاب اسلامی  مردم این روستا به شهرهای مختلف از جمله تهران مهاجرت نمودند. اما با این وصف  در فصل های بهار  و تابستان به این روستا مسافرت می نمایند.

برپایه ی آثار باز مانده از گذشته ، روستای زرگر از روستاهای باستانی ایران است. آثار و اشیاء متعلق به باستان که توسط نیاکان ما نقل شده است  و نمونه بارز آن خرده سفالهای قلعه ی قاطر قلعه سی است. و نیز گورهای دسته جمعی در اطراف روستا و آرامستان ( قبرستان) کنار روستای زرگر است. شواهد تاریخی اردبیل نشان از قدمت این شهر  و روستاهای اطراف آن به دوران قبل از زرتشت می رسد.

 

این روستا در 95 کیلومتری  شهر اردبیل واقع شده است . موقعیت این روستا  به

طول جغرافیایی  52 / 47  و عرض جغرافیایی 51 / 38  می باشد.

همسایگان زرگر عبارتند از: از سمت شمال به روستای دامداماجا  از سمت شمال شرقی به روستای  شرفه و از سمت شمال غربی به روستای  طاووس درسی  و دیگر روستاهای اطراف  زرگر  اوت باشا? زرگر توابع مشکین شهر ? ایستی ? برزند ? قره داغ ? امیر کندی ? قره ولی است.

ویژگیهای طبیعی:  روستای  زرگر در منطقه کوهستانی قرار گرفته ? از جنوب   کوه کدوچان(کادا اوچان) از مغرب سلسله جبال یا کوه های دلیکلی داش ? قطار(قاطار) و از مشرق سلسله جبال  سولی دره ? کول گلی داش ? سوروشگن درسی ? تنباکو درسی و بویوک داغ و از قسمت شمال  یانبلاغ احاطه شده است.

روستای زرگر به واسطه تغذیه طبیعی مناسب ? دارای ذخایر  غنی آبهای زیر زمینی است.

آب و هوای روستای  زرگر  سرد و نیمه مرطوب است . حداقل و حد اکثر مطلق حرارت در این روستا و اطراف آن به ترتیب 26 - 38 درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی  سالانه آن 5/ 364 میلی متر است ? بیشترین و کمتریم مقدار باران  سالانه به طور متوسط در ماه فروردین ( 4/ 60 میلی متر) و ماه تیر ( 5/ 6 میلی متر) فرو می ریزد.  اگر آب های زیر زمینی این روستا هدایت شود. یکی از پرآب ترین چشمه ها را دارد از جمله سرباز بلاغی ? قزل قیه ? ابراهیم درسی? غفر درسی ? سولی دره ? سوروشگن درسی  و حتی یانبلاغ می باشد.

اگر به کوه های دلیکلی داش و قاطر قلعه سی  اهمیت داده می شد و یا اگر در نزدیکی شهری قرار می گرفت ? بدون شک یکی از مناطق توریستی ? سیاحتی و تفریحی محسوب می شد. اما صد حیف که گمنام مانده است.

زرگر روستایی با موقعیت جغرافیایی و طبیعی  خود دارای آب و هوای سرد کوهستانی است. به همین خاطر زمستانهای سرد و طولانی و تابستان های مطبوعی دارد. وجود آب و هوای مطبوع در این روستا در فصل بهار و تابستان اهالی  روستا از شهرهای مختلف از جمله تهران به این روستا مسافرت نموده و محصولات خود را برداشت و نیز سیاحت می کنند. شغل اهالی این روستا  دامداری و کشاورزی است که بیشتر محصولات آن  گندم و جو می باشد.

اهالی روستا ضمن استفاده از منابع طبیعی و آب و هوای دلچسب آن فصل های بهار و تابستان  و نیمه های پائیز  اوقات خود را در این روستا سپری می کنند.

 

 


93/5/14::: 10:36 ع
نظر()
  
  

زرگر(بیله سوار) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان بیله سوار، بخش مرکزی، دهستان گوگ تپه قرار دارد.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت این روستا 926 نفر با 197 خانوار بوده‌است.

 

این روستا در 95 کیلومتری  شهر اردبیل واقع شده است . موقعیت این روستا  به

طول شمالی  48.2147  و شرقی 39.2242 می باشد.

همسایگان زرگر(بیله سوار) عبارتند از: بیله سوار روستای دمیرچی باباش کندی دیگر روستاهای اطراف  قره قاسملو گوگ تپه

ویژگیهای طبیعی:  روستایی سبز بهاری و مزارع حاصلخیز و هم مرز با جمهوری آذربایجان ، زرگر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب در زمستان و نسبتا گرم در تابستان است. کشاورزی ، پیشه اصلی ساکنان زرگر است.

جغرافیا

زرگر(بیله سوار) در شمال غربی ایران و در قسمت شمالی استان اردبیلشهرستان بیله سوار، بخش مرکزی، دهستان گوگ تپه واقع شده‌است. وسعت شهر 1?010 کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق برآورد سال 1390 ، 926 بوده‌است. ارتفاع متوسط آن از دریا حدود 120 متر است.

آب و هوای زرگر در تابستان‌ها گرم و در سایر فصول به ویژه در زمستان‌ها معتدل می‌باشد. به دلیل نزدیکی به دریای خزر و ارتفاع کم، این شهر منطقه نیمه مرطوب محسوب می‌شود و به همین علت روستا زرگر دارای مراتع سرسبز و خرم قشلاقی است.